Mathilda Sköldkvist Appelgren

Du behöver inte mer tid, du behöver bara bestämma dig.

Sommarjobb

Mathilda, Tips Permalink1
Det här är det ämnet som det snackas mest om, i alla fall i min ålder just nu. Jag ville helst ha haft en sommarjobb redan förra sommaren, men det här med sommarjobb är riktigt svårt. 
 
Jag har varit runt och sökt ganska så mycket lite här och var nu under vintern och våren. Jag har både mailat och gått runt och delat ut mitt CV. Under den perioden kändes det ganska hopplöst, det är otroligt många som vill att man ska ha fyllt 18 för att kunna stå i kassan. Det gör mig så arg, för det är många i min ålder ( 15, 16, 17 ) som försöker få jobb men har inte en möjlighet för att man blir nekad direkt på grund av sin ålder. Jag kan lova att många av oss skulle mer än gärna stå och vika kläder, plocka undan på ett café, lägga upp nya böcker i bokhyllan eller fylla på varor som börjar ta slut. Jag menar kom igen det är aldrig bara 1 enda person i en affär. Vi som då är under 18 år kan arbeta och ta ansvar för de andra sakerna som till exempel vika kläder, gå ut med kläder från provrum osv i en klädesbutik. Så kan någon som är över 18 år stå i kassan, för de över 18 vill ju faktiskt också sommarjobba.
 
Jag tycker verkligen att det ska finnas större möjligheter för oss över 15 men under 18 år att kunna visa att man kan sköta ett arbete, jag förstår absolut att detta inte gäller alla. Men jag tycker att man borde få någon chans att visa att man antingen kan ta ansvar för sitt arbete eller inte. 
 
Känner ni igen detta ställe?(Junibacken) Här har jag otroligt nog lyckas få jobb, just nu helgjobb och sedan sommarjobb. Som det ser ut nu så ska jag även jobba där till hösten men då som helgjobb igen.
 
Jag arbetar i restaurangen där man arbetar på 3 olika stationer varje gång man arbetar. Antingen står man i kassan, beställer mat, fixar olika kaffe sorter och delar ut mat, eller så står man i disken eller så står man ute på golvet och hjälper folk, plockar undan efter dem och torkar bord så att nya gäster kan sätta sig där. Sedan på sommaren öppnar även uteserveringen och då blir det en jobbstation och de öppnar även en super mysig glasskiosk som man ska stå i. Nu under påsklovet fick jag komma dit och provjobba och det kändes jättebra. Det är för det mesta ungdomar som jobbar vid de stationerna som jag arbetar vid så alla är väldigt trevliga och sociala. Jag trivs super bra och ser faktisk fram emot sommaren.
 
Jag sökte till flera ställen under den här perioden och jag fick även jobb på en McDonalds inne i stan, men eftersom att detta arbete dök upp före så hade jag inte tillräckligt med tid för att kunna jobba för McDonalds nu innan sommaren eller under sommaren. Dock så skrev de i sitt mail att de gärna ville hålla kontakten med mig till hösten och se ifall jag ville börja jobba hos de då, så det ska jag göra. Dock vet jag inte om jag kommer arbeta där, jag får se hur mycket jag trivs på Junibacken osv. 
 
För jag lär mig väldigt mycket på Junibacken, stå i kassa, prata massa med engelska då det är väldigt mycket turister där, lära mig hur jag gör olika kaffe och hur en sån där stor kaffe maskin fungerar haha och hur man är som servitris och lite till. 
 
Ett Tips för er som söker sommarjobb nu!
Sök via kommunen, jag uppfattade det ganska enkelt, men det kan ha varit för att jag även fick sommarjobb där, dock är jag tvungen att tacka nej då jag redan har ett. Men kommunen erbjuder massor med olika sommarjobb, sök till McDonalds, jag vet att det inte är drömjobbet.. Men de tar i alla fall emot 15 åringar och du får lära dig att ta emot kunder och stå i kassan, dessutom har de otroligt bra utbildningar som alla vill ha på sitt CV. Sök också till olika små hemköp, jag har flera kompisar som jobbar där, jag tror att du får sitta i kassan där så länge du är 16 år.
 
Jag hoppas att inlägget har hjälpt på något sätt, är det någon som håller med mig om det här mitt åldern? Jag vet hur svårt det är att söka sommarjobb men kämpa på och ge inte upp förren du har ett jobb!
 
Puss Mathilda ♥
 
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Gud vilket bra inlägg!
Har några frågor och skulle bli jätte glad ifall du svara på de1 :)

1. Vad fick du för jobb via kommunen? :) För jag har för mig att man kan jobba i olika kategorier & perioder?

2. Hade ingen aning om att man fick jobba kassa i Hemköp om man är över 16, så där ska jag definitivt söka! Men i vilka Hemköp jobbar dina kompisar på? Då alla inte tar emot 16 åringar!

Vad bra kämpat av dig förresten, som lyckades få tre jobb! Otroligt duktigt!

Kram!

Svar: Åh vad roligt att höra att du tyckte om inlägget!

Absolut så svarar jag på frågorna, jag gör det i ett inlägg så det blir enkelt för alla att läsa :)

Tack så jättemycket fina du, kramis! ❤️
Mathilda Appelgren

Till top