Mathilda Sköldkvist Appelgren

Du behöver inte mer tid, du behöver bara bestämma dig.

Gymnasiemässan i Älvsjö

Mathilda, Skola Permalink5
Är du född 1999 och ska välja gymnasiet nästa termin? Jag vet att det verkar små jobbigt och väldigt förvirrande men det är ett viktigt val. Därför finns just gymnasiemässan för att du ska kunna prata med både lärare och elever om skolor som du är intresserad av.
 
Varför skriver jag det här? Om jag ändå valde mitt gymnasium i början av sommaren. Jo det är nämligen så att jag ska stå i Thoréns lilla bås på gymnasiemässan. Mässan började idag och slutar på lördag, jag ska stå imorgon alltså fredag från kl 12. Så om du ska på gymnasiemässan imorgon runt 12 eller senare kom förbi Thoréns bås och så kan du prata med mig!
 
Men ett litet tips bara är att ta gymnasiemässan inte allt för seriöst. Det är ganska lalligt även om man kan få bra information. På gymnasiemässan så är de bara meningen att du ska titta till de skolor du är intresserad av och sedan så ska du vara mer serös på öppet hus för de är där du märker om du vill gå på skolan eller inte. Så gå på så många öppet hus som möjligt!
 
Så titta gärna förbi Thorén båset imorgon om du är på gymnasiemässan.
 
Puss Mathilda
#1 - - Anonym :

Hejj Mathilda!

Jag ska med min klass till gymnasiemässan imorgon runt kl 12-13, då kanske vi ses :)

Svar: Åh vad kul att höra! De vore jättekul om du kom fram och pratar med mig om du ser mig! Alltid kul att träffa de som faktiskt läser min lilla blogg!

Kramis :)
Mathilda Appelgren

#2 - - Elin:

Hej! Jag funderar på Thorén som mitt gymnasievaloch har några frågor.
1. Hur lång tid tar det för sig att åka till skolan? Åker du pendel, buss, går? Beskriv gärna detaljerat för vill veta hur man tar sig dit på ett ungefär ;) om det är långt du åker, är det jobbigt? Vänjer man sig? Är det värt det?

2. Får du tid med plugg? Märkar att du är väldigt social vilket är jättebra! Men hinner du plugga mycket då? Har du höga/ låga / medel betyg?

3. Är maten bra på skolan?

4. Hur ser lokalerna ut? Är dom fina? Stora utrymmen? Finns det bra med grupprum arbetsrum osv som man kan plugga i?nfinns det sittplatser osv i skolan? Om du har bilder får du gärna visa för jag vill se :) är skolan stor? Finns det flera våningar osv?

5. Är det "nördigt" att sitta och plugga i din skola? Jag vet att personer i andra skolor tycker det är nördigt osv att plugga i skolan. Är det så på Thorén?

6. Är lärarna bra, är de snälla osv?

7. Får ni datorer på skolan? Vilka i sånna fall? Om det är en dator man inte vill ha, tror du då att man får ta med sig en egen?

8. Hur höga är antagningspoängen? Vad hade du när du kom in på Thorén?

9. Hur ser skoldagarna ut för sig på ett ungefär? Är det långa dagar? Börjar man 8 nån gång, eller slutar 5? Har ni många håltimmar? Hur långa är rasterna? Hur långa är lektionerna? Om du är bäst så skulle du kunna lägga ut ditt schema (eller ett gammalt schema från Thorén om du inte vill lägga ut din nuvarande)? Jag är väldigt petig när det kommer till scheman o så där så skulle verkligen vilja veta hur en vecka skulle se ut så jag inte får en chok om/när jag börjar där.

10. Är klasserna stora? Ungefär hur många elever är det inen klass? Är skolan stor? Ungefär hur många elever går på skolan?

11. Är du nöjd med ditt val av skola? Är det något som du skulle rekomendera? Om den har brister, vilka är bristerna?

Det blev väldigt många frågor, men jag är väldig tacksam om du lägger ner tid på att svara ganska utförligt på de här frågorna för, som sagt, är jag väldigt petig med när det kommer till skolval. Jag vill ha en klar bild på hur Thorén är och jag vet att du är jätte bra på att skriva inlägg så Tack Mathila om du svarar på dessa!

Din blogg är bäst!! Kram Elin

Svar: Hej oj ja de var många frågor haha. Men jag ska försöka svara på frågorna så bra som möjligt! Men jag gör de i ett inlägg istället för de kan ju ha flera som undrar samma sak!

Inlägget kommer komma i helgen på söndagen tror jag så jag hoppas de blir bra!

Tack blir så himla glad av att få höra att min blogg är omtyckt!

Kramis :)
Mathilda Appelgren

#3 - - Elin:

Hej jag glömde skriva några frågor på förra kommentaren om TBS:
12. Jag vet att ni får TBS t-shirts, men får ni något mer som det står skolans namn på? Vad i så fall? Du skulle gärna få visa en bild på dom så jag vet hur som ser ut :)

+ en fråga om datorerna: tycker du om dom? Vilket märke är det?

+ en fråga om vägen till skolan: hur långt tid tar det att gå från stockholm södra (pendeln) till skolan?

Är väldigt taggad på den här skolan som du kanske märker, haha! Kram!

#4 - - Elin:

Hehe ännu en liten fråga jag missade..:)

Varför valde du just Thoren? har den här skolan något som andra skolor inte har? Isåfall vad?

#5 - - -:

Ser ovan i kommentarerna att ett inlägg om Thorén skulle komma. Skulle tycka det var intressant att läsa eftersom jag själv också funderar på Thorén. Men du sa att det skulle komma upp i söndags men vart är det? Är det bara jag som inte kan se den eller har den inte kommit upp än?

Svar: Heej! Gud vad kul!

Jo de är så att jag fick lite annat planerat på söndagen så jag fick inte tillräckligt med tid till att skriva ett riktigt bra inlägg. Men de kommer it under veckan!

Kramis :)
Mathilda Appelgren

Till top