Mathilda Sköldkvist Appelgren

Du behöver inte mer tid, du behöver bara bestämma dig.

Om Thorén (Q/A)

Mathilda, Q/A, Skola, Tips Permalink1

Hej! Jag funderar på Thorén som mitt gymnasievaloch har några frågor. 


1. Hur lång tid tar det för sig att åka till skolan? Åker du pendel, buss, går? Beskriv gärna detaljerat för vill veta hur man tar sig dit på ett ungefär ;) om det är långt du åker, är det jobbigt? Vänjer man sig? Är det värt det? 

Det tar väl kanske längre tid än för andra, ca 35 till 45 minuter till skolan. Oftast går de snabbare dit än hem eftersom att det är runt 3 - 5 tiden som alla ska hem ifrån stan. Jag tar först buss till Gullmarsplan och sedan tunnelbana till Medborgarplatsen. Sen går man ca 2 minuter så är man vid ingången av skolan. Man kan även ta pendel men då måste jag byta buss och det är längre att gå ifrån stationen, men bara med 5 minuter! Alltså det är ju klart att man vänjer sig, dock tycker inte jag att det har varit något problem med resan till skolan. Tycker att skolan är det viktigaste så så länge skolan är riktigt bra så tycker jag att en resa på 40 minuter är värt det. 

2. Får du tid med plugg? Märkar att du är väldigt social vilket är jättebra! Men hinner du plugga mycket då? Har du höga/ låga / medel betyg? 

Alltså ja det tycker jag, eller jag har ju valt själv att träna så mycket som jag gör på min fritid så lite får jag skylla mig själv när jag känner att jag inte hinner med att plugga på kvällarna. Haha ja jag är ganska social, men de hindrar mig inte från att plugga! Jag tycker att det är viktigt att göra lika mycket av varje så att man ligger bra till i skolan men ändå se till att man inte är helt ensam. Lärarna har även lagt upp lektioner så att man ska hinna plugga under varje lektion, så om du gör de ordentligt får du inga läxor heller! Vi har även något som kallas för coach - tider. Det finns 3 gånger i veckan och de är öppna lektioner som både 3:or, 2:or och 1:or får gå på i ca 2 timmar. Som tillexemel så börjar jag kl 10.10 på tisdagar, men jag åker till skolan kl 8 för att plugga inför prov eller använder de som extra lektions tid. Jag hade 300 meritpoäng när jag gick ur 9:an, vi har dock itne fått så mycket betyg än så länge. Men jag ligger på ungefär samma nivå i alla ämnen som förut. 

3. Är maten bra på skolan? 

Alltså både ja och nej. 3 dagar är den bra och 2 är den dålig. Jag är ganska kräsen med mat men den fungerar ändå. Sen ligger ju skolan så pass centralt så man kan alltid äta på Pizza Hut, Burger King eller gå på Coop osv. Sen kanske vi eventuellt får tillbaka matkort efter julen! :)

4. Hur ser lokalerna ut? Är dom fina? Stora utrymmen? Finns det bra med grupprum arbetsrum osv som man kan plugga i?nfinns det sittplatser osv i skolan? Om du har bilder får du gärna visa för jag vill se :) är skolan stor? Finns det flera våningar osv? 

Lokalerna är väldigt fräscha, de är ju ganska nytt ( gjordes 2010 ). Så jag hoppas att de fortätter vara fräscht. Det ser ut som att komma in på ett kontor ungefär istället för en vanlig och tråkig skolkorridor. Det finns ganska stora utrymmen och mycket smårum så att man alltid kan plugga när man inte har lektion. Eller bara sitta där ch ta rast. Det finns större utrymmen med massor med soffor som man kan sitta i när man har tid eller har rast. Sen kan du alltid lämna skolan och göra något annat tills din nästa lektion börjar om du vill. Jag har tyvärr inga bilder, men ett tips är att gå på öppet hus så kan du själv kolla runt lite i skolan för det är ganska svårt att beskriva hur den är. Det första öppna huset är nu på lördag, alltså den 29 november. 

5. Är det "nördigt" att sitta och plugga i din skola? Jag vet att personer i andra skolor tycker det är nördigt osv att plugga i skolan. Är det så på Thorén? 

Haha nej det skulle jag inte säga, jag vet att skolan ses som lite överklass kanske. Men så är det verkligen inte, alla vill ju åstakomma med något efter sina 3 år så alla pluggar lika mycket. Det är verkligen inte så att man tänker "vilken nörd" eller att de är töntigt om man ser någon med matteboken. 

6. Är lärarna bra, är de snälla osv? 

Jag tycker lärarna är super bra, alla är jättemotiverade och bryr sig verkligen om dig som person. Vad du vill göra i framtiden, vad du vill få ut av dina 3 gymnasieår osv. Deet tycker jag gör att klassen känns mer motiverade och vill bevisa tillbaka att vi är duktiga. Haha de är väl snälla så länge som du beter dig bra. 

7. Får ni datorer på skolan? Vilka i sånna fall? Om det är en dator man inte vill ha, tror du då att man får ta med sig en egen? 

Ja vi får datorer efter 2 veckor när vi börjar, jag har hört att ni 99 som kommer ska få varsin MacBook så ni har inte så mycket att klaga över. Sen i 3:an kan man köpa ut den tror jag. Man får absolut ta med sin egna dator, de har jag flera i min klass som gör. Jag tyckte dock att de vart skönt att få en till dator, en som jag kunde ha som skoldator och så har jag min MacBook som privatdator. 

8. Hur höga är antagningspoängen? Vad hade du när du kom in på Thorén? 

Ekonomi hade gränsen på 247,5.

Samhällskunskapslinjen som jag går på hade gränsen på 240.

Naturlinjen hade gränsen på 252.

Men den kommer antagligen höjas eftersom att Thorén bara blir en populärare och populärare skola. Jag hade 300 meritpoäng när jag sökte in. 

9. Hur ser skoldagarna ut för sig på ett ungefär? Är det långa dagar? Börjar man 8 nån gång, eller slutar 5? Har ni många håltimmar? Hur långa är rasterna? Hur långa är lektionerna? Om du är bäst så skulle du kunna lägga ut ditt schema (eller ett gammalt schema från Thorén om du inte vill lägga ut din nuvarande)? Jag är väldigt petig när det kommer till scheman o så där så skulle verkligen vilja veta hur en vecka skulle se ut så jag inte får en chok om/när jag börjar där. 

Vi har väldigt bra schema jämfört med andra skolor tycker jag. Jag har som mest 4 lektioner per dag + lunch. Börjar man 8 på morgonen slutar du troligen 12 och börjar du halv 11 slutar du troligen 5. Så är mitt schema i alla fall. Fredagar tillexempelt kommer min första lektion börja 9.30 sen slutar min sista lektion 12.15 sen slutar jag. Lektionerna är oftast 1 timme och 20 minuter bara för att de inte ska vara för långa, så de tycker jag är väldigt skönt. Dessutom får man oftast en bensträckare alltså små raster under lektionen. Håltimmar är olika för alla, de får man kolla på sitt egna schema. Jag kan inte lägga upp mitt schema just nu, jag har problem ed att ladda ner bilden, men om du kommer på öppet hus så sitter alla scheman i hela skolan på en vägg så då kan du titta. :)

10. Är klasserna stora? Ungefär hur många elever är det inen klass? Är skolan stor? Ungefär hur många elever går på skolan? 
Jag tycker itne klasserna är så stora, mellan 30 - 35 personer i varje och varje klass har en mentor som tar hand om klassen. Så har man mentorsamtal med sin mentor en gång i veckan med hela klassen och då diskuterar man om något varit fel, inför något prov, eller bara hur vi mår. Vi är ca 800 elever på skolan så det är en ganska stor skola. 

11. Är du nöjd med ditt val av skola? Är det något som du skulle rekomendera? Om den har brister, vilka är bristerna? 

Jag är skit nöjd, jag tror helt ärligt att jag inte kan vara nöjdare! Jag rekomenderar den till alla! Till och med mina kopisar som redan gå på ett annat gymnasium haha. Alltså ändå bristen som jag märkt av är att matsalen är för liten men de kan de säkert lösa på något sätt!

12. Jag vet att ni får TBS t-shirts, men får ni något mer som det står skolans namn på? Vad i så fall? Du skulle gärna få visa en bild på dom så jag vet hur som ser ut :) 

Vi får tyvärr inga Tbs t - shirts, det var bara under gymnasiemässan för att folk skulle se att vi representerade gymnasiet. Jag fick dock en Tbs munkis, men det var bara för att jag hjälpte till extra på gymnasiemäsan. Men vi får ett datorfodral med Tbs logga på. Annars får du köpa kläder, mobilskal osv. 



13. en fråga om datorerna: tycker du om dom? Vilket märke är det? 
Jag tycker väl helt okej om de, jag har ju bara använt apple produkter innan så jag hade ingen aning om hur den fungerade så blev irriterad först. Men man lär sig snabbt. Som ajg sa innan, jag tycker att det är skönt att ha en skoldator och en privatdator. Det är en Ps - lenovo dator i modellen som en MacBook air. Så den är lätt att ta med. 

14. en fråga om vägen till skolan: hur långt tid tar det att gå från stockholm södra (pendeln) till skolan? 

Ca 5 - 10 minuter beroende på hur segt du går haha. 

15. Varför valde du just Thoren? har den här skolan något som andra skolor inte har? Isåfall vad?


Jag valde Thorén först och främst för att jag ville läsa mycket psykologi och sociologi, de hade såklart andra skolor och deras sam - beteende linjer att erbjuda. De som skilde var att Thorén kunde lova att jag fick läsa de ämnena under alla mina 3 år. Medan andra skolor sa att de gick bra i 1:an för då är tillräcklig många intresserade men att i 2:an tycker inte lika många att det är kul så då är de inte tillräckligt många som amnäler sig och kursen blir helt enkelt inte av. 

en valde jag även Thorén då jag trivdes när jag var där på elev för en dag och på öppet hus. Jag typ fick känslan av att verkligen vilja gå där. Så tror jag det är för alla som hittar sitt gymnasium för har flera vänner som kände likadant och trivs jättebra nu fast på andra gymnasium.

Så det är super viktigt att gå på många öppet hus! Det är då man bestmmer sig för vilket gymnasium man faktiskt vill gå på! Så kom till thoréns första öppna hus, 12.00 - 14.00 på lördag alltså 29 november!!

 

Det blev väldigt många frågor, men jag är väldig tacksam om du lägger ner tid på att svara ganska utförligt på de här frågorna för, som sagt, är jag väldigt petig med när det kommer till skolval. Jag vill ha en klar bild på hur Thorén är och jag vet att du är jätte bra på att skriva inlägg så Tack Mathila om du svarar på dessa! 

Din blogg är bäst!! Kram Elin

Åh tack så jätemycket, jag blir så glad av att få läsa sånna kommentarer! Jag hoppas verkligen att du fått svar på alla dina frågor! Även ni andra som undrade om Thorén!

 

Puss Mathilda 

#1 - - Thea:

Ååh gud vad bra att du gjorde ett inlägg om thoren, nu har jag jättemkt svar! Fortsätt blogga du är bäst, saknar dina inlägg:)

Till top