Mathilda Sköldkvist Appelgren

Du behöver inte mer tid, du behöver bara bestämma dig.

Q/A

Mathilda Permalink5
Sara: Hehe många frågor men älskar din blogg kram!
Åh tack så mycket, vad glad jag blir av att läsa det! Kramis!
 
Hur gammal var du när du började dansa?
Alltså jag började först dansa när jag var 3 år, inne i stan. Men sen slutade jag när jag var 8 år för just då tyckte jag att gymnastik var roligare, och jag han inte med båda sporterna. Men sen när jag var 15 så slutade jag på gymnastiken och började dansa igen.
 
 
Är det försent att börja om man är 14?
Det tycker jag verkligen inte, jag började ju igen på dans när jag var 15 år och jag kom ändå in på Base23 och dansar redan på steg 3? Dock så "dansar" man ju även på gymnastiken så jag har väl aldrig riktigt slutat dansa. Men jag tycker absolut att man kan börja i vilken ålder som helst! Det spelar ingen roll om du  är 5, 14 eller 22 år. 
 
 
Vilka gymnasium är bra?
Självklart kommer jag ju svara att mitt gymnasium är bäst, Thoren. Jag har ju även skrivit flera inlägg om Thoren som du kan läsa här! Men jag har hört att många gillar Södra Latin, det är dock en väldigt estetisk skola så det måste man tänka på när man besöker den. Många av mina kompisar går även på Fredrika, men de gymnasiet ligger här i Haninge. Jag också fått höra av mina kompisar att Östra real är ett väldigt bra gymnasium. Jag hade dock själv gått Värmdö om jag inte kommit in på Thoren, jag har många kompisar där som är super nöjda med sitt val. 
 
 
Vad var ditt andra och tredje alternativ för gymnasiet?
Mitt andra val var Värmdö och mitt tredje var nog Fredrika eller Hermods, jag kommer inte riktigt ihåg. 
 
 
Vad brukar du och dina kompisar göra när ni hänger?
Oj, det är verkligen olika varje gång, sen beror det ju självklart med vilka kompisar man "hänger med" också. Men ibland stannar vi kvar inne i stan och fikar eller shoppar lite. Ibland åker vi hem till varandra och bara umgås, myser kanske tittar på film. Vi kan även åka iväg och träffa andra, gå på fester osv. Jag tycker dock att det är enklare att "hänga" på sommaren, för då kan man ha sena och mysiga grillkvällar osv. 
 
Elin:
 
Har du ett jobb? Kan du berätta om ditt jobb i sånt fall? 
Nej jag har inget jobb, jag vill dock ha ett jobb. Så jag ska börja söka lite helgjobb, men jag är väldigt orolig för jag har ju inte så mycket fritid. Antingen så går jag i skolan eller så är jag i studion och dansar. 

Har du en pojkvän?
 
Nej, just nu har jag ingen pojkvän. Men vi får väl se vad som händer...
 
Linda:
 
Hur får du din mage så platt och fin? Och hur får du den där randen? Om du har något speciellt träningspass som gör det här så kan du gärna göra ett inlägg om det :)
Jaduu, jag tränar ju väldigt ofta! Jag tränar ju 5 dagar i veckan så jag tror det är därför haha. Men jag gör inget speciellt vad jag vet, alltså jag tränar ju även balett och det stärker ju kroppen något otroligt så hållning och så kommer ju där ifrån. Men annars så är min familj väldigt smala så jag tror att en bit kommer genetiskt. Men jag äter inget speciellt eller så, tvärt om jag borde nog börja äta nyttigare... haha! Men i och med att jag tränar så mycket som jag gör så brukar jag säga att jag kan äta de jag vill eftersom att jag tränar bort de sedan ändå. Fast man kan ju tydlig se på bilden att höfterna hänger över lite haha, måste vara allt man ätit nu under jullovet, de får jag träna bort när jag kommer igång med dansen igen.  
 
 
 
Emma:
 
Om du fick välja mellan att äta samma mat varje dag i resten av ditt liv eller ha samma outfit varje dag i resten av ditt liv vad skulle du välja? 
Oj, gud jag vet inte..! Jag tror äta samma mat i resten av mitt liv, så länge jag får välja vilken maträtt det är!

Vem är din stilinspiration? 
Jag har nog ganska så många, jag har dock ingen speciell så... För mig räcker det att gå in på media och se något eller se någon på stan så får jag inspiration. Men jag har alltid älskat Kenza och hennes stil. 

Favoritfilm?
Det här är seriöst en av de svåraste frågorna som finns, för jag har så många favoriter i alla tänkbara genrer. Jag älskar verkligen att titta på film, men en film som alltid kommer leva med en är ju The Fault In Our Stars!
 
 
Gabriella:
 
Anser du dig själv vara feminist? 
Alltså alla som vill att båda könen ska ligga på samma nivå i alla skalor är väl feminister? Så absolut är jag det, eftersom att jag tycker att båda könen ska tjäna lika mycket pengar om de utför exakt samma arbete. Dock så tycker jag att feminism har gått över till något extremt, som till exempel att mannen inte ska få ha skägg på sitt arbete? Man har blivit mans hatare och det är nästan så att man vill att kvinnan ska ha högre makt än mannen och det är ju precis lika illa som det är nu, så det är ju inte någon lösning. Det enda jag vill är att båda könen ska ligga på samma nivå, i allt!

Intresserad av någon kille nu? 
Kanske det, har inte riktigt bestämt mig själv än. Haha det räcker ju med att gå på Thoren, man får ögongodis hela tiden. 

Vad har du för åsikter angående alkohol? 
Inga, eller vad menar du? Det är i flytande form och det är gott haha!
 

Vad har hänt emellan dig och Sofia.R? 
Det är något som är mellan mig och henne och jag tänker inte ta upp det här eller någonstans!

Vilka killar saknar du från kunskapsskolan? 
Inga, för de som jag umgicks med där träffar jag fortfarande. Här är några av de, haha!
 

 
Jessica:
Inte direkt en fråga då men kan du göra ett inlägg om smink? Typ vilka märken du rekommenderar, dina favorit produkter, sämsta produkterna du använt. Vilka verktyg du använder, som borstar osv. Hur du sminkar dig osv :)
 
Jag ska berätta en liten hemlighet, jag suger på smink! Jag kan verkligen ingenting om det eller hur man sminkar sig egentligen. Men jag kan absolut försöka göra ett så bra inlägg som möjligt, men förvänta dig inte för mycket!
 
 
 
 
 
Johanna:
1. Är thoren fyllt av snobbar? Har hört det. Typ människor som BARA bryr som om kläder och hur populär man är och "mobbar" de som inte är som dom? Hört att det är så speciellt på ekonomi linjen, är det så på sam linjen? 
Alltså det där var min första tanke om Thoren också, för det var exakt det intrycket jag fick och det jag också fick höra. Men enligt mig stämmer det inte alls! Alla som jag har pratat med hitills har varit super trevliga och det tror jag är för att alla har blivit lite äldre än vad man var när man gick i högstadiet. Det är verkligen inte någon som blir mobbad, jag har sett flera personer gå runt i mjukisbyxor om det är de du menar? Sen finns det ju självklart undantag men det gör det ju på alla skolor, vissa människor föddes dryga och så är det bara. Sen kan jag bara säga att det verkligen inte är så på Sam linjen, där är alla verkligen skit trevliga men det tycker jag att de andra på ekonomi linjen också är, jag har träffat ganska många tjejer där och alla har varit super trevliga. 
 

2. Finns det dom som stöter ut människor i din klass? Som inte har några vänner? 
Det tycker jag inte, och jag hoppas verkligen inte att någon känner sig utstött i min klass. Jag tycker att vi brukar ta hand om varandra på bästa sätt haha, det är aldrig någon som sitter ensam och så. Även de nya eleverna som bytte skola till våran trivs jättebra och hade inte alls svårt att komma in i klassen. 

3. Äter ni ute ofta på thoren? Alltså på lunchen. Har ni matkort eller måste ni köpa själva? Är inte det dyrt? 
Vi har matsal på skolan och det är klart att det händer att man går ut och äter lunch istället. Ja, det är ganska så dyrt om du gör det hela tiden, men skolmaten är ätbar ungefär 3 dagar av 5 så det funkar. 

4. Är du populär i din klass? 
Haha men gud det vet inte jag, nej det skulle jag inte säga för vi har ingen populär i vår klass. Alltså det handlar inte om det. I alla fall inte i min klass där är alla lika mycket sedda, den som syns mest är mer den som är mest högljudd. Men alltså alla umgås med alla i min klass.
 
5. Är det jobbigt att resan till skolan är så lång? 
Nej det tycker jag inte, jag brukar inte tänka på det och då är det ju inget hinder. Sen tycker jag också att så länge du trivs och tycker att ditt gymnasie är bra så är resan värt det.

6. Hur mycket pengar spenderar du ungefär på kläder? Haha du har så fina kläder och får nya hela tiden jag förstår inte hur du har råd?
Jag spenderar alldeles för mycket pengar på kläder! Åh tack så jättemycket, vad roligt att höra. Jag måste verkligen skaffa mig ett arbete om jag ska fortsätta shoppa så som jag gör och det vet jag haha. 
 

7. Favorit ämne? 
Historia, Svenska, kommunikation, Engelska & Biologi.

8. Hur mycket tycker du om din skola på en skala 0-10? 
10  och en 8 ibland om man har en dålig dag.

9. När var din första kyss och första fylla? 
Min första puss var när jag var 5 år tror jag, men alltså riktigt kyss var jag nog 11 eller 12 år, det beror på vad man menar med fylla, men de var väl på någon fest i högstadiet. 

10. Kan du göra ootd oftare? Skriva vart de kommer ifrån o priset. 
Absout det kan jag fixa, det borde jag bli mycket bättre på egenttligen! Tack så mycket för förslaget!

11. Kan du ha en room tour? 
 Absolut, jag fixar de nästa vecka!
 
 
Sara:
gillar du isak? :)
Klart jag gillar honom, han är ju en av mina bästa kompisar. 
 
Anonym:
Varför var du på en intervju på aftonbladet?
 
Det var så att under några kommunikations lektioner så skulle man göra en dokumentär om massmedia. Dokumentären skulle innehålla en större intervju med någon form av en viktig person inom media. Så till exempel, journalist, bloggare osv. Därför tog min grupp kontakt med en av Aftonbladets större journalister, Anders Lindberg och fick även intervjua honom. Det var verkligen en av de coolaste upplevelserna jag varit med om. Att få komma dit till deras kontor och få se hur det ser ut, vi fick en en rundtur på de olika våningarna och man fick gå runt med en bricka där det stod sitt namn och vem man skulle prata med. Hela upplevelsen var helt sjuk och jag älskar att mitt gymnasium ger sådana chanser som denna.
 
Thea: 
Ååh gud vad bra att du gjorde ett inlägg om thoren, nu har jag jättemycket svar! Fortsätt blogga du är bäst, saknar dina inlägg:)
Åh tack så jättemycket Thea vad glad jag blir av att läsa det! Jag hoppas att du tycker bättre om uppdateringen nu, jag försöker göra inlägg så ofta som möjligt. Om du har något eget förslag på vad jag ska skriva om så får du jättegärna säga till! :)
 

Ja det var ju några frågor, jag hoppas ni fått svar på det ni undrat. Annars är det bara att ställa frågor på det här inlägget. Jag tycker föresten att det ä skitkul att ni ger förslag på vad ni vill att jag ska skriva om på bloggen, det är ju trots allt ni som läser den!
 
Puss Mathilda
 
 
 
#1 - - Anonym:

Hej igen Mathilda!

Jag menade inlägget från din o Sofias gammla blogg, när ni var i London tillsammans! För där kommer jag ihåg att ni skrev vilka gator man ska besöka mm! Men det går tyvärr inte att läsa det inlägget eftersom att den bloggen är borttagen :(

#2 - - Anonym:

Hej igen Mathilda!

Jag menade inlägget från din o Sofias gammla blogg, när ni var i London tillsammans! För där kommer jag ihåg att ni skrev vilka gator man ska besöka mm! Men det går tyvärr inte att läsa det inlägget eftersom att den bloggen är borttagen :(

#3 - - Anonym:

Hej igen Mathilda!

Jag menade inlägget från din o Sofias gammla blogg, när ni var i London tillsammans! För där kommer jag ihåg att ni skrev vilka gator man ska besöka mm! Men det går tyvärr inte att läsa det inlägget eftersom att den bloggen är borttagen :(

#4 - - Anonym:

Hej igen Mathilda!

Jag menade inlägget från din o Sofias gammla blogg, när ni var i London tillsammans! För där kommer jag ihåg att ni skrev vilka gator man ska besöka mm! Men det går tyvärr inte att läsa det inlägget eftersom att den bloggen är borttagen :(

#5 - - Anonym:

Hej igen Mathilda!
Jag menade inlägget som du o Sofia hade på eran gammla blogg, där ni berättade om London efter ni hade varit där! Men det går inte eftersom att den bloggen är borttagen...

Till top